Ve čtvrtek 18.2. ve 22:00 hodin se zpevňovala sádrová forma kovovým rámem, který nám svařil a zámky vybavil Jiří Komenda. Díky jeho řemeslné zručnosti se forma zdařila na výbornou.
Již brzy ráno 19.2.jsme vyjížděli s vítězi soutěže Colours design Mšeno do Sklárny Ajeto v Lindavě, kde jsme chtěli vytvořit alespoň jeden skleněný portrét učitele národů. Nakonec se vytvořily tři neopakovatelné portréty z křišťálového skla,které chladly dva dny. V úterý 23. 2. jsme mohli spatřit portréty v plné kráse, zářily i díky dokonalosti uměleckého řemesla. Nyní nastala nejtěžší část v tvorbě žáků, dotvořit myšlenku a příběh portrétů do triptychu.
První portrét vyjadřující TABULU RASU / metafora „nepopsaný list“: znamená médium - žáka, do něhož se dá psát, avšak není nic napsáno. Výtvarně se dotvářel čistou kresbou střípků, šroubů a šněrovadel za pomoci permanentních fix.
Druhý portrét vyjadřující AGRESI / šikanu v údobí dospívání fyzické i psychické omezování či týrání slabšího jedince v kolektivu. Výtvarně se dotvářela zjizvená tvář pomocí izolepy i přes ústa,která mlčí, sprejem a výmluvným nápisem BAD BOY.
Třetí portrét vyjadřuje smysluplnost VZDĚLÁVÁNÍ / proces osvojování znalostí, dovedností a postojů, bez této životní zkušenosti, bychom nemohly zazářit, jako křišťálové sněžítko s modrým květem. Tato barva má uklidňující efekt; někdy též evokuje pocit autority, bezpečí nebo úspěchu.
Velmi symbolická a pietní byla i ta skutečnost, že během našeho tvoření portrétního triptychu J. A. Komenského zemřel ve věku 66 let Prof.Dr.Ing.arch. Bořek Šípek, který byl jeden ze tří zakladatelů Sklárny Ajeto, kde jsme tvořili se sklářskými mistry.
V pátek 26.2. jsme tyto výtvarné artefakty odvezli i s dalšími díly do Lidic na Mezinárodní dětskou výtvarnou výstavu.
Mgr. Čeněk Hlavatý